Intervju med "Rewind&Play"

En intervju med gänget från Rewind&Play från bloggen: http://rewindandplay.blogg.se




"Rewind&Play(http://rewindandplay.blogg.se) är en filmblogg som drivs av fyra filmtokiga tjejer som heter Emma, Kajsa, Jenny och Linnea. De skriver om allt som rör film, kändisar och tv-serier, blandar filmfakta med egna tankar och kommentarer. "



Hur länge har ni bloggat?
- Vi började blogga i slutet av november 2009, då var vi bara tre stycken men Linnea hakade på bara någon månad efteråt, svarar Emma. Dock har vi ju bloggat innan fast på privata bloggar. Jag tror jag har bloggat i två – tre år sammanlagt.
- Ja, vi har bloggat ett tag bra tag nu. Tiden går fort när man har roligt! inflikar Kajsa.

Vad är roligast med att blogga?

- När vi filmtipsar som gör läsarna nyfikna och glada. Det är en ganska oslagbar känsla att göra inverkan, säger Kajsa.
- Ja, det är roligt att få respons på det man skriver, säger Emma. Det är också super kul när man har massor att skriva om och vi försöker att inte krysta fram ett inlägg utan vi skriver när vi har något att skriva om. Det är nog det som gör det roligt att blogga. Och en annan sak som är roligt med bloggen är våra blogg-möten, haha.
- Älskar våra bloggmöten! Och sen är det ju skönt att ha en ursäkt för att se på så mycket film som vi gör! Skrattar Jenny.


Vad gör er blogg unik?
- Allt! Nej men att vi verkligen brinner för det vi skriver om och att vi har kul med det samtidigt, svarar Kajsa. Emma och Jenny nickar och håller med.
- Det är en personlig blogg där vi försöker plocka ut det mest intressanta. Mycket bilder och en blandning av olika saker med många olika återkommande kategorier, svarar Linnea.


Följer ni några bloggar, isof vilka?
Linnea följer en massa bloggar. Mest musikbloggar eller bloggar av folk som är intresserade av musik som kan ge bra musiktips. Dessutom av andra folk som helt enkelt är inspirerande på något vis.
Jenny följer också musikbloggar men även en del vänners personliga bloggar.
- Jag följer även Perez Hiltons blogg, älskar att han ger kändisar lustiga smeknamn och att man alltid kan läsa det senaste inom tv, film och kändisvärlden.
Emma följer också en hel del bloggar, men inga filmbloggar.
- Klart man kollar in på film-bloggar ibland, men jag vill helst inte påverkas att göra på ett visst sätt eller skriva om något som andra har skrivit, så jag följer ingen film-blogg. Däremot följer jag illustrationsbloggar, inredningsbloggar etc. Sådant som intresserar mig, näst efter film.


Vad gör en blogg "bra" ?
- Att den är personlig och att man vet vad man skriver om, tycker Kajsa.
- Den bör nog inte vara som alla andra, tycker Linnea. Den ska kunna tala till fler än bara personen i frågas närmaste personer. Att bara berätta om sin dag kanske är mindre intressant i mitt tycke.
- Jag håller med båda två, säger Emma. En bra blogg för mig är inspirerande, intressant text, bilder. Och en bra blogg för mig innehåller inte exakt vad man har gjort under dagen, vilka man har pratat med, tusen bilder på vad man hade på sig etc. utan den ska kunna, som Linnea säger, rikta sig till fler personer. Dessutom tycker jag designen är en avgörande grej om en blogg är bra eller dålig. Hellre stilrent än fullt med plotter och färger som skär sig.

Vad skulle ni ALDRIG kunna blogga om?

- Sådant man verkligen inte kan något om, tycker Kajsa.
- Jag skulle aldrig kunna blogga om vad jag har på mig eller vad jag har gjort under dagen, inte på våran blogg i alla fall. Dessutom skulle jag aldrig provocera folk för att få fler besökare, då är man rätt desperat enligt min mening, tycker Emma.
- Jag skulle aldrig kunna skriva om högst personliga saker eller om personer som stör mig. Man måste ju ändå någonstans veta att vem som helst kan läsa vad man skriver och att detta är Internet – sakerna kommer aldrig försvinna, säger Jenny.


Bästa sättet att handskas med negativa kommentarer?
- Kajsa tycker att man skall strunta i kritik om stavfel, eller hur mycket folk tycker att vi suger, för att det är inte värt att bråka om. Däremot kan man ta till sig konstruktiv kritik och tänka på det i framtiden.
Linnea tycker att man skall tänka på att det är någon människa bakom en skärm som sitter och skriver. Personen skulle antagligen inte säga något ute i det verkliga livet. Folk verkar tycka det är väldigt lätt att vara dryg på internet.
Emma anser att kommentarer som skickas anonymt till en blogg som är kränkande eller negativa på något sätt skall man inte bry sig om egentligen. Det är svårt, men man måste ignorera dem. Personen som skickar (som dessutom inte vågar stå upp för det man skrivit) är antagligen en osäker och avundsjuk person som tror han/hon är anonyma på nätet. Men man skall tänka på att man är aldrig riktigt anonym, det går alltid att spåra. Så får man en riktigt kränkande borde man polisanmäla.
Jenny håller med sina vänner:
- Handlar kommentaren om stavfel eller liknande har personen troligtvis alldeles för mycket fritid och ifall det är kränkande kommentarer gör man bäst i att ignorera dem.


Vilken blogg har inspirerat er mest?
- Menar du filmblogg som inspirerat oss? I sånna fall måste vi säga – ingen. Vi läser inte andra filmbloggar, svarar Emma. Och det är ingen filmblogg som inspirerat oss att börja blogga.

Vad föredrar ni, korta eller långa blogginlägg?
Kajsa tycker att de skall vara mittimellan, men då får det inte vara som en enda lång mening för det orkar ingen läsa. Intressant fakta, personligt och flyt är nyckelorden!
Linnea tycker att det skall vara både och. Jenny tycker bäst om korta och koncisa inlägg med intressant text. Även Emma föredrar korta intressanta inlägg, frågan är bara vad man definierar korta inlägg. Långa inlägg går också bra OM det är en som skriver bra svenska, inte har allting i samma stycke och inte har smilisar i texten. Och att innehållet är intressant.


Vart är ni/vad gör ni om 10 år?

- Filmrecensenter i hollywood eller...? säger Linnea och skrattar.
- Ja! Det hade varit något, inflikar Emma med ett skratt. Då kan vi ju se filmerna före Sverige!
- Eller så är det vi som gör filmerna?! Filmregissör kanske vore något? undrar Jenny.
- Ja eller vem vet, Rewind and Play kanske är Sveriges största filmblogg? Skrattar Kajsa.
Emma hoppas på att bloggen fortfarande lever om 10 år. Även om vi alla troligtvis kommer flytta runt i världen, så håller bloggen oss tillsammans.




Kommentarer
Av: Parre -

fin blogg!

vad gör du ? :)

2010-06-30 @ 18:46:43
URL: http://bbaraparreh.blogg.se/
Av: elinn

ja eller hur ju haha, jävla grisar! :P

samma här, har du haft en bra dag idag då? :)

2010-06-30 @ 18:47:51
URL: http://elinnjl.blogg.se/
Av: anne

Kul att ni skriver om film, me like!



Sv. Jaa, visst kan man väl alltid tycka att vissa böcker blir töntiga som film, som kanske Eclipse skulle kunna ses som. Inte är filmerna som Sagan om ringen, men det är ju inte böckerna heller. Det är underhållning, i första hand för unga, men vi är ju många mammor och tanter som faktiskt läst böckerna och sett filmerna och låter oss underhållas. Och jag tycker som du; Jake får gärna gå utan tröja! ;)

2010-06-30 @ 18:48:08
URL: http://annnne.blogg.se/
Av: Cajsa - F O T O B L O G G

Jaha okej. usch ;/

2010-06-30 @ 19:00:11
URL: http://hallgreen.blogg.se/
Av: Adiina ♥

sv det måste du! Haha, den var awsome :D

2010-06-30 @ 19:12:43
URL: http://enstjartpahimlen.blogg.se/
Av: Emma

sv: tackar så mycket! :D

2010-06-30 @ 19:39:57
URL: http://emmabacks.blogg.se/
Av: moa

Ja det kan det var aibland ,men ändåså så saknar man det.

fin blogg du har !:)

2010-06-30 @ 19:53:25
URL: http://aamelasmoa.blogg.se/
Av: bbellahh

Sv; Fy vad härligt!

Jodå jag har haft en bra dag, varit med pojkvännen oså, själv då ? :)

2010-06-30 @ 20:34:12
URL: http://bbellahh.blogg.se/
Av: S A N N A

sv: härligt! (= det är toppen med mig.

Haft för dig idag då ?

2010-06-30 @ 20:40:51
URL: http://ssannastahl.blogg.se/
Av: Mikaela

Kul :) Gillar deras blogg.

2010-07-17 @ 12:53:23
URL: http://theworldsgreatest.blogg.se/

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar här:

Trackback
Hallå där! Välkommen hit. Maria heter jag och skriver här om mitt halvår som universitetsstudent i Brighton, England och livet sett ur min synvinkel. Här kommer jag främst att skriva om mina äventyr i Brighton, träning, The Sims, inspiration och min vardag! Välkommen in!
bloglovin