För att klargöra en grej.

Jag tänkte passa på att förklara meningen med ett både missbrukat och allmänt välanvänt ord för er mindre begåvade nu när jag ändå har lite tid över(egentligen inte).

Ordet: Underbar.

Ordet är ett adjektiv som används flitigt för att beskriva ett föremål eller kanske en känsla som man känner "det där lilla extra" för. Om en person säger att någonting är underbart, uppfattas det som att personen i fråga tycker att det denne beskrivit är helt enastående, suveränt, fantastiskt, utsökt, läckert, förtjusande osv osv.

MEN, har ni någonsin testat att bryta ner ordet? Läsa mellan raderna?

Skulle vi nu t.ex försöka att sätta dit ett mellanstreck i ordet "underbar" ungefär i mitten på ordet, skulle båda sidorna av mellanstrecket bilda helt egna ordet och därmed skulle hela ordet få en helt ny mening.

Under-bar.

Rent ut sagt är det som först dyker upp i mina tankar varken suveränt eller enastående, utan helt enkelt något som är.. bar.. där under. Någon som t.ex har tappat bort sina byxor, och därmed är.. bar.. där under. Eller kanske någon som bara helt enkelt tycker om att lufta skrevet?

Visst, att lufta skrev(ursäkta uttrycket)har ingenting med ordet "underbar" att göra(så länge man inte faktiskt syftar på att det är underbart att någon är bar där under), men tänk en extra gång på vad ni faktiskt menar när ni använder ordet "underbar" nästa gång.

Jag antar att jag liksom förstörde ordet "underbar" för majoriteten av er nu. Hah. Så busigt.


Kommentarer
Av: ida

sv: kul att höra att du mår bra:) själv mår jag toppen :d

2010-07-24 @ 17:31:13
URL: http://larvvig.blogg.se/
Av: /C'

sv; tack så mycket! :-)

2010-07-24 @ 17:31:21
URL: http://differentways.blogg.se/
Av: josefine

Kika in och kolla dagens inspiration :)

2010-07-24 @ 18:21:48
URL: http://technicolor.blogg.se/
Av: Emma kas

Jealousy makes the world go around.



Hmm,kanske...men världen är isf för bra jävla orättvis! Hur kom du på denna mening?:) Kramar/E

2010-07-24 @ 18:29:20
URL: http://frokenkas.blogg.se/
Av: sanna

neee, haha jag använder ordet underbar väldigt ofta.. tänker aldrig på det sättet du gör xd dock så är det rätt konstigt för om man nu bryter ner det så får det ju en annan innebörd, och hur under bar kan bli till något enastående eller fantastiskt är rätt konstigt ;d

2010-07-24 @ 18:53:13
URL: http://echelon.webblogg.se/

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar här:

Trackback
Hallå där! Välkommen hit. Maria heter jag och skriver här om mitt halvår som universitetsstudent i Brighton, England och livet sett ur min synvinkel. Här kommer jag främst att skriva om mina äventyr i Brighton, träning, The Sims, inspiration och min vardag! Välkommen in!
bloglovin